martedì 19 gennaio 2016

E CHI SSI RO' CINCU?

L'autra matina mi truvava 'e villini di puzzu 'ngignieri a Sarausa, quannu 'ntisi ddu' vecchi assittati 'ntà sidili 'i ferru scanciari 'sti battuti:
- E cchi sì ro' cincu?
e l'autru a coppu ci rispunneva:
- No, ro' cincu cci sì tu!
Ppi sapillu du cincu sta ppi millenovicentucincu, e che i ddu picciotti vecchi nun s'accusanu di 'ssiri nati 'ntò 1905 comu putissi pàriri, in quanto E CHI SSI RO' CINCU ma cco' tempu speci a Sarausa, significa E CHI SSI LESU DI TESTA? E CHI SSI PAZZU?
Quannu ci fu 'a guerra italo-turca (1911), 'a paci di Losannaddo' 1912desi all'Italia 'a Tripolitania e a Cirenaica, ma duranti 'a prima guerra mundiali le tribù libiche si ribellarono.
Ppi l'opirazioni di recuperu di sti terri (Tripolitania 1922-23 e Cirenaica 1925-31) chiamata RICONQUISTA ci mannaru truppe della classi 1905 'o cumannu ddo' culunellu Rodolfu Graziani e tanti forunu i surdati sarausani.
Molti dei superstiti che tornarono a casa non erano più in perfette condizioni mentali. Furono sicuramente le evidenti turbe psichiche a fari nasciri 'a locuzioni dialettale RO' CINCU che si usava in città, in segno di compatimento nei confronti di chi aveva combattuto in Libia.
A partire dal secondo dopoguerra il sigificato ESSIRI RO' CINCU canciò. E CHI SSI RO' CINCU si diceva a chi, senza essere stato in Libia, manifestava bizzaria nelle idee e nel comportamento.  

Nessun commento: